Jste podnikatel a přišla Vám faktura (obvykle na jednotky tisíc korun) za propagaci v jakémsi „katalogu“ (obvykle webovém)? Vůbec nevíte, že jste si něco takového objednali, platit to nechcete a rádi byste to zrušili?
Tato situace je v poslední době bohužel velmi častá. U našich klientů se s tímto probléme setkáváme hojně a pomáháme jim ho řešit. V následujícím článku se dozvíte, jak správně postupovat.
Ochrana spotřebitele vs. podnikatele
Většina z nás se nepochybně s telefonickými nabídkami rozmanitých služeb či zboží nejednou setkala; nezřídka mohou být takové hovory značně obtěžující, a mnohdy bohužel dokonce klamavé. Nové znění § 1825 občanského zákoníku se právě těmto nekalým praktikám některých obchodníků snaží bránit. Zákon stanoví, že nabídka, kterou spotřebitel obdržel prostřednictvím telefonního hovoru, se považuje za přijatou teprve poté, co mu ji nabízející předloží v textové podobě (např. zašle e-mailem) a spotřebitel ji v písemné formě odsouhlasí.
Výše uvedené nicméně bohužel platí pouze v případě spotřebitelů (fyzických osob, které činí právní jednání mimo svou podnikatelskou činnost). Podnikatele, a to ani fyzické osoby podnikající (tedyspolečnosti ani živnostníky - OSVČ), výše zmíněná úprava nechrání. V očích zákona totiž podnikatel je – nebo má být – takříkajíc „odborníkem na všechno“, a tedy má být mimo jiné schopen rozpoznat a do všech důsledků posoudit následky svého právního jednání.
Právě proto v posledních letech pozorujeme výrazný nárůst počtu „nabídek“, které se svými často nezákonnými či přinejmenším nekalými obchodními praktikami zaměřují právě na podnikatele. Nejčastějším typem, se kterým se v naší praxi setkáváme, jsou tzv. katalogové nabídky, často i katalogové podvody. Není výjimkou, že klamavou „objednávku“ za Vaši společnost uzavře (obvykle nevědomky) některý z Vašich zaměstnanců.
Kdo je cílem katalogových podvodů?
Často se jejich cílem stávají právě malí podnikatelé – živnostníci, u nichž je předpoklad, že se v právní úpravě natolik dobře neorientují a možný podvod či klamavou nabídku nerozpoznají. Ve své praxi jsme se nicméně setkali i s praktikami namířenými proti velkým společnostem s několika stovkami zaměstnanců. U takových společností často nejsou jednotliví zaměstnanci informováni o tomto riziku. Právě toho se katalogové „nabídky“ snaží využívat a záměrně se se svými telefonáty obracejí nikoli na vedení společnosti, ale na zaměstnance na „řadových“ pozicích, mnohdy ani přímo nesouvisejících s obchodní činností dané společnosti. Setkali jsme se např. s tím, kdy byla s obdobnou nabídkou kontaktována obsluha vrátnice nebo mzdová účetní společnosti. Bohužel i právní jednání těchto zaměstnanců může za určitých okolností společnost zavazovat, a i jimi odsouhlasená telefonická nabídka tedy může vést k uzavření smlouvy.
Jak rozpoznat katalogový podvod?
Jedná se o telefonáty, jejichž průběh bývá ve většině případů velmi podobný.
1) Volající se představí s tím, že volá z (uvede název) inzertního portálu. Zpravidla uvede, že se hovor týká aktualizace osobních údajů, případně obnovy nebo prodloužení inzerce. Tím se snaží v příjemci hovoru vyvolat (obvykle mylný) dojem, že volá ve věci již dříve uzavřené a dosud trvající smlouvy.
2) Katalogovým podvodům často předchází i nevyžádané zaregistrování daného podnikatele na inzertním portálu daného podvodníka (často spojené se zneužitím jeho osobních údajů, loga firmy apod.), popřípadě snaha vyvolat dojem, že se jedná o nabídku přednostní inzerce na některém známém portálu (např. seznam.cz nebo google.com), se kterým nicméně daný podvodník nemá ve skutečnosti nic společného.
3) Následuje zpravidla ověření totožnosti příjemce hovoru. V rámci toho volající obvykle požaduje potvrzení, že ten, s kým hovoří, je oprávněn za adresáta nabídky (např. za Vaše s.r.o. nebo IČO) jednat. Vše bývá doprovázeno příslibem cenově zvýhodněné a časově omezené nabídky. Pokud požádáte např. o zaslání nabídky e-mailem, zpravidla se dozvíte, že zvýhodněná cena je časově omezená a platí pouze v případě, že bude smlouva uzavřena ihned, po telefonu, zatímco v případě pozdější e-mailové nabídky již bude služba dražší. Nezřídka také zazní zmínka o všeobecných obchodních podmínkách dodavatele, jejichž odsouhlasení je v rámci telefonátu požadováno (aniž byste měli reálně možnost se s nimi předem seznámit).
Příklady katalogových nabídek
V praxi se setkáváme například s následujícími společnostmi, které činí nabídky po telefonu (nemusí se samozřejmě nutně jednat o podvod, pouze uvádíme, že telefonické nabídky zde popsaného průběhu činí):
- ES katalog
- Telefonní seznam České republiky a Slovenska
- B2M CZ
- SLEEP & RELAX
- DATA CORE SERVICE
- DATA WEBMASTER
- Dobrý kontakt
- B4B INKASSO
- Inform Data
- a další
Kolik peněz katalogy požadují?
Po ukončení hovoru Vám dorazí výzva k úhradě ceny za inzerci. Zpravidla se jedná o částky v jednotkách tisíc korun, tedy natolik nízké, že jim při placení nebude nikdo věnovat větší pozornost a v podstatě omylem fakturu zaplatí. Při bližším zkoumání lze někdy vypozorovat i nesrovnalosti na faktuře – zpravidla totiž nemívá stanovené náležitosti daňového dokladu (například nebývá označena jako „daňový doklad“, nýbrž jako „výzva úhradě“ nebo „cenová nabídka“, chybí na ní DIČ poskytovatele apod.). Na první pohled nicméně bývají tyto klamavé nedostatky obtížně odhalitelné.
Pakliže v tento moment rozpoznáte, že něco není v pořádku, a požadovanou částku neuhradíte, následuje obvykle více či méně agresivní komunikace ze strany nabízejícího subjektu. Ta zahrnuje opakované zasílání upomínek, vyhrožování žalobou, popřípadě exekucí a navýšením dluhu o soudní a další výlohy. Alternativně také bývá nabízena možnost smlouvu ukončit, avšak pouze oproti úhradě nemalého storno poplatku. Pokud jste tak ještě neučinili, toto je ta chvíle, kdy byste se měli obrátit na právníka.
Jestliže částku uhradíte, je situace složitější, protože v tomto jednání lze spatřovat akceptaci nabídky, a tedy uzavření smlouvy. V takovém případě obvykle za nějaký čas dorazí další faktura na nové smluvní období (např. na další rok). Pokud chcete v tento moment smlouvu ukončit, většinou zjistíte, že dle obchodních podmínek byla smlouva automaticky obnovena na nové smluvní období (např. 1 rok) a ukončit ji buď nelze, nebo pouze s dlouhou výpovědní dobou, popřípadě opět po zaplacení vysokého storno poplatku.
To vše zpravidla přitom bez toho, aby poskytnutá inzerce měla pro Vaše podnikání nějaký reálný přínos, například v podobě adekvátního zviditelnění nebo získání nových zakázek.
Jak se bránit?
Nejlepší možností, jak výše popsaným problémům předejít je katalogovou nabídku včas rozpoznat a nenechat se nekalými praktikami donutit k uzavření jakékoli smlouvy po telefonu. Pokud se nejedná o Vám známého a prověřeného obchodního partnera, doporučujeme u všech telefonických nabídek vždy důsledně trvat na jejich zaslání v písemné podobě, např. e-mailem.
Poté teprve po jejich pečlivém prostudování vyhodnotit, zda se skutečně jedná o službu, o kterou máte zájem. Vždy se také vyplatí věnovat pozornost úplnému znění zaslaných dokumentů, zejména tomu, zda se v nich malým písmem neskrývají např. smluvní sankce, odkazy na nevýhodné obchodní podmínky apod.
Pokud jste již uzavřeli telefonickou smlouvu, uhradili požadovanou částku nebo ji dokonce po Vás dokonce katalog vymáhá, nemusí být nic ztraceno. V takovém případě nicméně doporučujeme bez otálení vyhledat právní pomoc, například u advokáta, který má s podobnými případy zkušenost, a je tak schopen na základě konkrétních okolností nejlépe vyhodnotit hrozící rizika a navrhnout nejlepší možný postup.
Naše kancelář má s obranou proti nevyžádaným nabídkám či dokonce katalogovým podvodům bohaté zkušenosti. Jsme připraveni Vám s obranou proti nim pomoci. Pakliže tedy máte podezření, že jste se stali obětí katalogového podvodu, neváhejte se na nás obrátit.
Mgr. Tereza Možíšová, advokátka
Advokátní kancelář Anny Frantalové
kontakt: 731 202 981